KESAN KEDATANGAN BURUH ASING

Karangan ini ialah karangan masa cuti pertengahan tahun lepas(2010)

Nak masukkan sebab saja-saja je,kot2 nanti komputer kena virus,ada back-up krgn aq kt sini.
OK.

KESAN KEDATANGAN BURUH ASING

Buruh asing merupakan antara pemacu ekonomi negara yang utama di Malaysia. Oleh sebab permintaan untuk tenaga buruh sentiasa meningkat dari hari ke hari dan keengganan rakyat Malaysia untuk memenuhi permintaan tersebut kerana taraf hidup yang semakin tinggi,maka kerajaan terpaksa mengambil tenaga buruh asing dari negara-negara jiran seperti Indonesia, Filipina,Bangladesh dan Thailand. Dalam tempoh 2002 sehingga 2007,kemasukan buruh asing begitu mendadak. Walaupun kita menghargai sumbangan buruh-buruh asing ini khususnya dalam sektor hartanah,kita tidak patut alpa akan implikasi-implikasi yang dihadapi oleh negara kita akibat peningkatan jumlah buruh asing di sini. Terdapat beberapa kesan kedatangan buruh asing terhadap pelbagai aspek kehidupan di Malaysia yang dapat dilihat secara langsung.

Satu daripada implikasi-implikasinya ialah merebaknya pelbagai penyakit dan masalah sosial. Pada yahun 2007, beberapa penyakit seperti malaria dan taun yang sudah lama tidak wujud di sini kembali merebak tapi dapat diubati dengan mudah. Tetapi bukan setakat merebakkan pelbagai penyakit sahaja, mereka juga membawa bersama penyakit-penyakit sosial yang ada di negara mereka ke negara kita. Contoh penyakit-penyakit sosial yang dibawa oleh buruh-buruh ini adalah seperti pelacuran,permusuhan sesama pekerja,rompakan dan pecah rumah. Sebagai buktinya, beberapa tahun lalu,kegiatan pecah rumah telah berlaku hampir di seluruh kampung sama ada di kawasan desa mahupun di kawasan bandar dan kebanyakan daripada kes-kes yang berjaya diselesaikan menunjukkan kegiatan ini dilakukan oleh buruh-buruh asing ini. Kesan ini telah banyak menyusahkan kita terutamanya para penduduk,pihak polis dan agensi keselamatan. Para penduduk sentiasa dalam ketakutan dan menangggung sejumlah kerugian apabila rumah mereka dipecah masuk dan barangan mereka dicuri. Pihak polis pula terpaksa menambah peruntukan bagi meningkatkan kadar kawalan di seluruh negara serta perkhidmatan mereka manakala kebanyakan agensi keselamatan terpaksa mengambil bekas-bekas anggota keselamatan yang telah bersara. Sampel-sampel ini jelaskan menunjukkan bahawa satu daripada kesan-kesan kedatangan buruh asing ialah merebaknya pelbagai penyakit dan masalah sosial.

Bukan setakat itu sahaja kedatangan buruh asing juga menyebabkan perbelanjaan negara semakin meningkat. Setiap tahun, kira-kira RM 2.5 bilion dihantar pulang sebagai pendapatan asing bagi tenaga buruh asing dan apabila dicampur pula dengan perkhidmatan perubatan percuma serta perkhidmatan sosial lain yang turut dinikmati, kerajaan Malaysia mungkin membelanjakan RM 3 bilion setahun setahun untuk membiayai kedatangan pekerja asing. Laporan media ada menyatakan bahawa sebahagian besar daripada 42 284 banduan pada tahun 2007 yang memenuhi penjara di negara ini adalah warga asing dengan nisbah 4 warga asing bagi setiap 10 orang banduan di negara ini. Menurut kata-kata Datuk Raja Ahmad Zainuddun Raja Omar,ahli Parlimen BN-Larut,kerajaan membelanjakan RM 35 setahun untuk membiayai seorang banduan asing dan apabila didarabkan dengan jumlah banduan asing yang ada, kerajaan telah membelanjakan RM 68 juta setahun untuk membiayai semua banduan asing yang merengkok di dalam penjara meliputi kos makan,gaji pegawai,bil rawatan serta kos mengadakan pelbagai aktiviti untuk para banduan asing. Oleh itu,jelaslah bahawa kedatangan buruh asing meningkatkan perbelanjaan negara.

Kedatangan buruh asing bukan hanya memberi impak kepada kita sahaja malahan kepada mereka juga iaitu para buruh asing menjadi mangsa penderaan oleh para majikan. Kesan ini banyak berlaku di sektor perkhidmatan domestik. Sebagai contoh, pada tahun 2007, lebih 90% daripada 240000 pekerja domestik di Malaysia terdiri daripada warga Indonesia dan kebanyakan pekerja domestik di Malaysia mengalami penderaan psikologi,fizikal dan seksual yang dilakukan oleh agensi buruh dan majikan terutamanya pekerja Indonesia. Sejak beberapa tahun dahulu, badan bukan kerajaan dan Kedutaan Indonesia di Kuala Lumpur telah menerima beribu-ribu aduan daripada pembantu rumah berkaitan masalah penderaan,gaji dan keadaan kerja yang mereka alami. Menurut penyataan LaShawn R. Jefferson,Pengarah di Bahagian Hak Asasi Wanita Di Pemerhati Hak Asasi Manusia dalam suraatnya kepada Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, pekerja domestik di Malaysia masih berhadapan dengan kemungkinan penderaan yang kian teruk dan tidak terkawal. Berdasarkan bukti-bukti di atas yang sahih,maka dapatlah kesimpulan awal dibuat iaitu kedatang buruh asing menyebabkan mereka menjadi mangsa penderaan oleh para majikan dan agensi buruh.

Secara relatifnya, terdapat 1001 kesan atau implikasi yang timbul akibat kedatangan buruh-buruh asing di negara kita ini. Mungkin sesetangah orang akan berfikir bahawa menghantar semua buruh asing kembali ke negara mereka merupakan cara yang terbaik tetapi sebenarnya tidak kerana dalam sebuah artikel yang ditulis oleh Ahmad Kamil Mohamed, seorang penduduk di Segamat menyatakan bahawa kerajaan akan mengalami kerugian besar jika cara di atas dilakukan. Sebenarnya,bukan mudah hendak menyelesaikan masalah ini. Oleh itu,semua latar masyarakat di negara kita mesti memainkan peranan penting dalam usaha membasmi kesan-kesan yang wujud akibat kedatangan mereka kerana bulat air kerana pembetung,bulat masyarakat kerana muafakat.
Gambar Hiasan
Gambar hiasan


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

3 komen:

"Warkah Cinta Adlin buat Fahmi" berkata...

sangat membantu..terima kasih (^_^)

Unknown berkata...

thank you~

Hanis Nizam berkata...

thanks, ini sangat mmbantu saya.

Catat Ulasan