Maklumat Karangan--Kebaikan Budaya Membaca

Idea Pembukaan dan Penutup
·         Pandangan Bush dan Geubner (1975) pula menyatakan bahawa:"Tafsiran symbol tulisan, memahami makna tulisan, penyerapan idea yang dipersembahkan oleh penulis dan proses berfikir adalah konsep membaca."
·         Thorndike (1917) menyatakan bahawa membaca melibatkan proses berfikir, merenung, memberi nilai, membuat analisis dan sintesis, memilih maklumat, membandingkan maklumat dan mengukur maklumat tersebut.
·         Ayat Al-Quran-Surah Al-Alaq 1-5. “(Wahai Muhammad bacalah) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk), Dia menciptakan manusia daripada sebuku darah beku, bacalah dari Tuhanmu yang Maha Pemurah, yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, Dia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.”
1.       Satu daripada senaman minda.
·         Senaman minda sama pentingnya dengan senaman fizikal.
·         Membaca akan melakukan satu proses aktif minda anda--menggunakan sel-sel dalam otak untuk berfikir dan mengaktifkan sel-sel tersebut seterusnya membuatkan minda anda menjadi lebih sihat.
·         Minda atau otak yang tidak diaktifkan adalah umpama besi yang tidak dikilatkan dan timbul karat yang akhirnya akan merosakkan besi.
2.       Meningkatkan memori sendiri.
·         Memori yang tidak digunakan akan menjadi lemah.
·         Permainan seperti teka silangkata akan mengurangkan risiko anda untuk nyanyuk di hari tua. Walaupun membaca bukan sejenis permainan, ia dapat membantu meregangkan otot-otot memori dalam cara yang sama seperti anda bermainan permainan yang menggunakan memori.
3.       Mengajar kemahiran mengarang.
·         Kebanyakan bahan bacaan yang dijual di pasaran dikarang oleh para pengarang yang bijak memanipulasikan dan menggunakan ayat bagi menarik pembaca.
·         Apabila kita membaca buku-buku ini, secara tidak langsung kita dapat belajar kemahiran mengarang.
·         Contohnya, apabila kita membaca majalah seperti SOLUSI dan Dewan Masyarakat, secara tidak langsung kita dapat belajar kemahiran mengarang melalui artikel-artikel di dalamnya.
4.       Para pemimpin dapat mengelakkan diri daripada menjadi mangsa oleh pihak tertentu yang cuba memutarbelitkan fakta berkaitan kerajaan.
·         Ketua Penerangan UMNO Bahagian Bera, Mohd. Zoolihsan Ahmad menasihatkan supaya  pemimpin dan ahli UMNO mengamalkan budaya membaca untuk menambah pengetahuan dan perkembangan semasa serta mengelak menjadi mangsa pihak tertentu yang cuba memutarbelitkan fakta berkaitan kerajaan.
·         Kebolehan pemimpin berhujah baig mematahkan tohmahan pembangkang dapat mengurangkan bebanan pemimpin peringkat atasan menerangkan isu semasa.


5.       Menguasai dunia.
·         Orang Yahudi telah meletakkan ilmu ke tahap yang paling utama dalam kehidupan mereka.
·         Dengan membaca, mereka dapat menguasai politik, ekonomi, pertahanan hatta memonopoli dan menentukan dasar kehidupan manusia pada hari ini.
·         Pepatah mereka, “Jika kami terpaksa membengkokkan langit demi mengajar anak kami, kami akan melakukannya.”

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 komen:

Catat Ulasan