MIKHAIL

Cerpen ini adalah satu daripada 2 cerpen yang akan bertanding di Perkampungan Penulis Muda di JB pada 12-14 April 2011.
Semoga mereka berdua berjaya mengharumkan nama sekolah dalam bidang sastera.
Amin~

MIKHAIL
OLEH: MOHAMAD JEFFREY BIN JAMIL

Hotel Concorde, Dubai.   
 28 Jun 2009, Jam 2315

            “Tolong lepaskan saya, apakah dosa saya pada awak?” rintih lelaki tua itu. “Maaf, saya hanya menjalankan tugas saya iaitu bunuh awak” jawab Mikhail. Darah mengalir deras daripada kepala Tuan Berahim. Suara rintihan Tuan Berahim semakin kuat apabila pistol yang dilengkapi silencer betul-betul berada di dahinya. Empat orang pengawal peribadi Tuan Berahim semuanya sudah terbaring bergelimpangan di luar bilik yang bernombor 143, bilik Tuan Berahim menginap. Empat lawan satu, mana mungkin kudrat seprang pemuda yang hanya bersenjatakan sebuah pistol mampu menewaskan empat orang pengawal yang bertubuh sasa, berpengalaman dan bersenjatakan sebuah raifal M-16.
            “Selamat tinggal, Ibrahim.” Jeritan Tuan Berahim tidak kedengaran lagi apabila tembakan dilepaskan, betul-betul ditembak di tengah dahi. Darah memancut-mancut, terkena baju yang dipakai oleh Mikhail. Kedengaran derapan tapak kaki di koridor hotel itu.
            Polis, fikir Mikhail. Sepantas kilat Mikhail cuba menghilangkan kesan dan bukti pembunuhan tersebut. Hatinya berdegup kencang namun cuba dikawal oleh Mikhail. Ini bukan kali pertama dia menyelesaikan misi pembunuhan seperti ini. Tetapi, kali ini dia berasa cemas.
            Mikhail berlari ke balkoni bilik itu. Dia memandang ke bawah. Laut. Rasanya tiada masalah untuk dia melompat dan terjun ke dalam laut bagi menyelamatkan diri. Tiba-tiba, pintu bilik itu terkuak luas, akibat diterajang oleh salah seorang anggota polis Dubai. Mikhail cuba mengundurkan diri bagi mengambil lajak untuk membuat satu lompatan ke arah balkoni walaupun dia sudah diberi amaran jangan bergerak oleh polis di situ. Mikhail berjaya melompat dan terjun ke dalam laut, namun dia berjaya ditembak oleh salah seorang pegawai polis.
            Tempat yang diterjun oleh Mikhail menjadi merah. Merah darah. Pegawai polis hanya memerhati dari balkoni, berharap penjenayah antarabangsa itu sudah mati.

Menara Berkembar Petronas, Kuala Lumpur.
29 Jun 2009, Jam 0930
            “Kau gila apa!. Berahim baru mati semalam. Kau jangan pandai-pandai tukar rancangan!” jerit Tuan Malik. Hatinya yang sentiasa tenang kini berubah menjadi sebuah gunung berapi yang meletuskan lavanya. Panggilan yang diterimanya oleh seseorang yang cukup dibencinya membuatkan hatinya panas ditambah pula dengan berita buruk yang didengarinya.
            “Kau takut? 20 tahun yang lepas, 20 tahun yang lepas, pembunuhan Hamid dan isterinya. Kau yang bunuh mereka!” jerit Dickens.
            “Aku tak bunuh. Kau yang bunuh, anjing! Aku cuma sangsi akan kesetiaan dia kepada organisasi. Tapi kau yang bertindak melulu. Kau bunuh mereka!”
            “Haha… Aku tak peduli kau nak cakapa apa pun. Yang penting tidak lama lagi ajal kau akan sampai,” ugut Dickens. Marah bercampur takut menyelubungi perasaan Tuan Malik.



Hotel ibis Al Barsha, Dubai.
1 Julai 2009, Jam 1810
            Dickens memandang Mikhail, baring terlentang di atas katil. Luka yang dialami oleh Mikhail amat dalam, mungkin peluru itu berjaya menembusi daging dan hampir kepada tulang belakang Mikhail. Dickens mengimbas kembali bagaimana dia boleh menemui Mikhail terapung di perairan Dubai.
            Telefon bimbit Mikhail sebenarnya dilengkapi Global Positioning System iaitu GPS, alat untuk mengesan dan mengenalpasti sesuatu lokasi. Mujurlah Dickens berjaya mengaktifkan alat ini, bimbang jikalau Mikhail tidak sempat mengaktifkannya sebelum melaksanakan misi untuk membunuh Tuan Berahim. Dia tahu, manusia yang bernama Mikhail tidak mudah untuk mati kecuali jika ajalnya sudah tiba. Nyawanya begitu liat, terlatih dan dilatih untuk membunuh.
            Timbul rasa kasihan di hati Dickens apabila melihat wajah Mikhail. Baru lepas dia menelefon Tuan Malik, untuk menuntut bela atas kematian Tuan Hamid dan isterinya, iaitu ibu bapa Mikhail. Walaupun dia tahu semuanya palsu belaka.
Syarikat Berita Harian, Kuala Lumpur.
3 Julai 2009, Jam 1005
            Berita kematian ahli perniagaan tanah air, Tuan Berahim yang dibunuh di Dubai menjadi tanda tanya seluruh rakyat Malaysia termasuklah Sofia Malik, seorang wartawan akhbar. Persoalan mula timbul apabila motif pembunuhan Tuan Berahim tidak diketahui. “Pembunuhan kejam,”getus Sofia.
            “Sabar Sofia. Mungkin ada hikmah di sebalik pembunuhan ini. Mungkin Tuan Berahim pernah melakukan kejahatan? Mana kita tahu kan?” luah Rahmat, rakan sekerja Sofia.
            “Aku akan dapatkan jejak pembunuh ini!” janji Sofia.


Lapangan Terbang Antarabangsa Dubai.
4 Julai 2009, Jam 1255
            “Macam biasa tapi ini sasaran dan misi terakhir,” kata Dickens. Lapangan terbang ini memang agak sesak, tambahan pula Dubai merupakan negara maju, juga negara yang pesat ekonominya.
            Mikhail mengambil gambar itu dari tangan Dickens. Muka Mikhail berkerut menahan sakit. Bisa sakitnya masih belum pudar. Lalu, Mikhail merenung gambar sasarannya. Mukanya Melayu. Rambut penuh beruban. Rasa kasihan terlintas di hatinya namun segera dibuang jauh-jauh.
            “Ingat! Orang inilah yang telah membunuh ibu bapa kau. Kau mesti balas dendam. Jangan biarkan mereka hidup. Balas dendam demi ibu bapa kau,” ujar Dickens.
            Uncle, ini yang terakhir okay? Saya rasa nak meneruskan dan mengusahakan kebun anggur saya di New Zealand,” pinta Mikhail.
            “Okey, ambil barang di Malaysia macam biasa. Orang kita tunggu di sana. Sasaran berada di sekitar Kuala Lumpur,” terang Dickens.
            Mikhail mengangguk. Selepas itu mereka bersalaman dan berpelukan, tanda kemesraan antara mereka. Lalu, Mikhail menyarungkan cermin mata hitamnya dan melangkah masuk ke ruang berlepas, dengan misinya yang terakhir, membunuh Tuan Malik.
            Dickens tersenyum memandang Mikhail melangkah pergi. Dia mengagak akan muncul lagi satu berita tergempar di dada hadapan akhbar Malaysia, berita tentang seorang ahli perniagaan yang terkenal mati dibunuh.



Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.
5 Julai 2009, Jam 2324
            Mikhail tiba sekitar jam 11.24 malam. Lagi 36 minit menjangkau ke tengah malam. Dia harus segera mencari tempat penginapannya. Letih dan penat masih menjalar di batang tubuhnya, namun segera digagahkan kakinya menuju ke sebuah kereta hitam yang menunggunya sejak tadi.
            “Mikhail?” tanya lelaki yang memakai topi, duduk di bahagian pemandu.
            “Ya,” jawab Mikhail pendek.
            “Jom, ikut saya. Bos dah lama tunggu,” pinta lelaki itu.
            “Okey,” jawab Mikhail tanpa banyak soal.


Syarikat Gemilang, Kuala Lumpur.
6 Julai 2009, Jam 1530
            Berderau darahnya ketika menerima mesej itu. Terus dia membuat panggilan kepada anaknya, Sofia. “Sofia, datang sini. Ayah nak cakap sesuatu kepada kamu,” pinta Tuan Malik.
            “Okay, saya akan ke sana segera. Ayah tak apa-apa?” balas Sofia.
            “Jangan risau. Ayah okey. Cepat datang,” harap Tuan Malik.
            Telefon bimbitnya segera dimatikan. Dia segera menuju ke bilik air untuk mencuci muka. Otaknya ligat memikirkan cara untuk melepaskan diri. Mana mungkinhati seseorang boleh tenang apabila mengetahui dia akan dibunuh tidak lama lagi.
Syarikat Berita Harian, Kuala Lumpur.
6 Julai 2009, Jam 1535
            Panggilan yang baru diterimanya merunsingkan hatinya. Tentu bapanya ingin memberitahu dia sesuatu perkara yang amat penting.
            Namun, fikirannya beralih kepada maklumat yang baru ditemuinya. Tuan Berahim pernah disyaki terlibat dalam kes pembunuhan misteri keluarga Tuan Hamid. Yang peliknya, anak Tuan Hamid iaitu Mahmud Bin Hamid hilang tanpa meninggalkan ssebarang kesan, sama ada dibunuh atau diculik.
            Kes yang sudah lama ditutup itu diselongkar balik kerana berkaitan dengan Tuan Berahim. Di manakah Mahmud Bin Hamid menghilang? Walau apapun, terima kasih diucap kepada Rahmat kerana telah membantunya mencari maklumat tersebut.


Hotel Lionsgate, Kuala Lumpur.
6 Julai 2009, Jam 1600
            Mikhail bersembunyi di atas bumbung salah sebuah hotel bertaraf lima bintang, tidak jauh dari bangunan kebanggaan negara Malaysia iaitu Menara Berkembar Petronas, juga tidak jauh dari bangunan Syarikat Gemilang. Sepucuk senjata api automatik jenis The. 1000 Whisper diletakkan pada kedudukan selesa untuk melepaskan tembakan. Sasarannya, Tuan Malik.
            Senjata canggih itu diperbaharukan teknologinya sejak model awal The. 300 Whisper. Senjata yang digunakan menyerupai Long Range Pistol, mempunyai bidikan berkelajuan tinggi 1,100 kaki per saat, tembakan senyap seperti dengusan angindan dilengkapi dengan sebuah teropong. Hasil bidikan menggunakan The. 1000 Whisper mengurangkan proses mushrooming- seperti kebanyakan senjata api. Biasanya peluru akan pecah pada hujungnya, sama seperti seketul tanah liat yang pecah sebaik dilemparkan pada dinding. Proses ini membuatkan tenaga luncuran peluru semakin berkurangan. Proses inilah yang dinamakan mushrooming. Senjata ini diberi oleh lelaki yang membawanya ke hotel itu sebentar tadi.
            Dia terus memerhati. Menanti untuk melepaskan tembakan pada masa yang sesuai.

Syarikat Gemilang, Kuala Lumpur.
6 Julai 2009, Jam 1610
            “Ayah, kenapa ayah panggil saya ke sini?” tanya Sofia selepas bersalaman dengan ayahnya.
            “Dengar sini Sofia. Ayah nak kamu percaya dan bertenang dengan apa yang ayah katakan,” kata Tuan Malik. Air mata bergenang di mata Tuan Malik.
            “Kenapa ayah? Ayah, ceritalah kepada saya apa yang terjadi,” pinta Sofia.
            “Sebenarnya… ayah… ayah seorang pembunuh!”
            Sofia terkejut. Hatinya bagaikan disambar halilintar. Degupan jantungnya bertambah laju. Sofia meraung semahunya. Dia separuh pitam.


Hotel Lionsgate, Kuala Lumpur.
6 Julai 2009, Jam 1619
            Bidikan Mikhail tidak pernah tersasar. Pada jarak antara 400 hinggalah 500 meter, tidak sukar untuk menembak tepat ke dahi Tuan Malik. Serta merta Mikhail meletakkan mata kanan ke lubang teropong. Disasarkan terus ke arah Tuan Malik. Seketika, dia tergamam. Nafas panjang terhembus spontan. Dia bukannya meneropong ke arah Tuan Malik tapi anaknya, Sofia.
            Wajah Sofia menjadi besar pada penglihatannya menerusi teropong berkuasa tinggi itu. Dia lihat Sofia terbaring di atas sofa. Mengapa? Entah mengapa, dia terfikir ratusan kali untuk melepaskan tembakan. Matahari terik memancar, hamper waktu zuhur. Keringat mulai berjejeran.
            Tiba-tiba, satu suara menggigit-gigit telinganya. Memilukan bunyinya. Namun setelah diamati seketika, bunyi dan suara itu amat merdu. Mikhail melihat jam tangannya.Pukul 1.15 petang. Dia mengamati suara itu. Suara yang pernah didengarinya ketika membunuh Tuan Abu di Amman, Jordan.
            Entah mengapa, Mikhail tiba-tiba sahaja mencampakkan senjata The. 1000 Whispernya ke bawah. Senjata itu jatuh dan pecah. Tidak pernah selama ini perasaan sebegitu muncul.
            “Argh!” jerit Mikhail sekuat hati. Dia menutup telinganya sambil berguling-guling di atas lantai, menahan kesakitan yang amat sangat. Kesakitan yang amat sangat.


Hotel Ramses Hilton, Cairo, Mesir.
6 Julai 2009, Jam 1620
            “Kenapa Malik belum mati lagi? Bila kau nak bunuh dia?” jerit lelaki misteri itu.
            “Ya… ya… Nanti saya akan lakukan dengan segera, tuan,” kata Dickens dengan terketar-ketar.
            Better you do it fast or you will be damn die soon!” kata lelaki misteri itu dengan kasar.
            “Ya… ya… tuan,” ujar Dickens.
            Telefon bimbit dimatikan. Dickens mengeluh berat. Dia harus segera menghubungi Mikhail, lambat atau cepat, Malik harus mati.


Jalan Tun Abdul Razak, Kuala Lumpur.
6 Julai 2009, Jam 2015
            Sebuah kereta Waja berwarna hitam berhenti apabila lampu merah bernyala. Seorang wanita yang dahulu berani mengemukakan kebenaran dan menegakkan keadilan kini semahu-mahunya ingin menyembunyikan kebenaran dan menegakkan kebatilan berada dalam kereta itu. Sofia hanya mampu menangis, apabila mendapat tahu ayahnya bersubahat membunuh rakan kongsinya sendiri iaitu Hamid. Dia bersama Berahim, Abu dan ketuanya, Dickens telah bersubahat untuk membunuh Hamid.
            Tiba-tiba pintu keretanya dibuka dan ditutup dengan cepat. Sofia menoleh. Belum sempat dia menoleh sepenuhnya, satu arahan didengarinya.
            “Cepat bergerak. Belok kanan, menuju ke Jalan Tun Abdul Rahman. Pandu dengan perlahan dan jangan melakukan perkara bodoh,” tegas lelaki misteri itu, sambil menghalakan sepucuk pistol yang dilengkapi silencer, mungkin boleh menembusi tempurung kepalanya.
Syarikat Gemilang, Kuala Lumpur.
6 Julai 2009, Jam 2030
            “Kau nak apa lagi Dickens. Tak cukup kau buat hidup aku terseksa? Aku nak kau jangan kacau aku dengan anak aku!” tegas Tuan Malik.
            “Haha… aku tak nak apa-apa. Aku nak kau kau mati. Mati! Faham?” ujar Dickens.
            “Kau jangan cuba nak takutkan aku. Aku akan bocorkan rahsia kau dan organisasi kita kalau kau cuba ugut aku!” balas Tuan Malik.
            “Okey, aku tak ugut kau. Tapi ingat, sebelum kau bocorkan rahsiaini, kau dah berada di neraka! Haha… “ gelak Dickens.
            Telefon bimbit segera dihempaskan ke dinding. Telefon bimbit itu pecah berderai. Tuan Malik berdiri dan mundar-mandir sambil menggosok pelipisnya. Takut dan gusar menyelubungi perasaan Tuan Malik.
            Dua biji Panadol ditelan dan diteguk bersama air mineral. Dia cuba menenangkan dirinya dengan mengambil Panadol.
            Dia terpandang fota anaknya. Wajah anaknya, Sofia mirip akan ibunya. Tergerak pula hatinya untuk pulang ke rumah.
            Dia segera menutup komputer ribanya dan mengemas fail-fail yang berselerak. Dia mengambil kunci kereta Mercedez Benznya; memandu bersendirian ke rumah banglonya di Damansara.


Jalan Tun Abdul Rahman, Kuala Lumpur.
6 Julai 2009, Jam 2040
            “Awak siapa? Apa yang awak mahu dari saya?” tanya Sofia kepada lelaki itu sambil memandu keretanya dengan kelajuan yang agak perlahan.
            Jalan Tunku Abdul Rahman pada malam itu agak lengang. Biasanya pada malam minggu agak sesak dengan pemuda-pemudi ibu kota.
            “Saya Mikhail. Terus terang saya katakana, saya akan bunuh ayah awak,” jawab Mikahil.
            “Kenapa? Mengapa ayah saya menjadi sasaran awak?” pinta Sofia sambil mengalirkan air mata yang semakin deras.
            “Sebab ayah awak dah bunuh ibu bapa saya!” tegas Mikhail. Dia sendiri tidak pasti adakah benar ibu bapanya dibunuhu oleh Malik dan rakan-rakannya kerana Pak Cik Dickens yang menceritakan perkara itu kepadanya.
            “Ya Allah… kuatkanlah hati hamba-Mu ini,” kata Sofia.
            “Sofia, pandu hingga ke rumah awak. Saya nak selesaikan malam ini juga,” kata Mikhail.
            Kereta Waja meluncur laju menuju ke Damansara. Malam penentuan antara hidup dan mati di rumah Tuan Malik.


Rumah Tuan Malik, Damansara.
6 Julai 2009, Jam 2100
            Tuan Malik meletakkan kereta mewahnya di ruang letak kereta rumahnya. Dia keluar dari keretanya dan menuju ke pintu utama. Dia menolak pintunya. Tidak berkunci, fikir Tuan Malik.
            Lampu tiba-tiba dibuka ketika Tuan Malik masuk ke dalam rumahnya. Terkejut bukan kepalang apabila melihat anaknya diacukan pistol oleh seseorang lelaki yang tidak dikenalinya.
            “Lepaskan anak aku!” jerit Tuan Malik. Dia mengacukan pistol yang memang sudah tersisip di pinggangnya ke arah Mikhail.
           “Letak senjata kau. Aku kira sampai tiga. Satu…dua…” Mikhali mengira. Tuan Malik tiada pilihan lain. Dia meletakkan pistolnya ke lantai.
           “Malik, bersedia untuk mati. “Mikhail mengacukan pistolnya ke arah Tuan Malik. Tuan Malik menutup mata, mengangkat tangannya dan berlitut di hadapan Mikhail. Jantungnya berdegup, hanya Tuhan sahaja yang tahu betapa takutnya Tuan Malik.
            “Jangan! Ayah, ceritakanlah perkara sebenar… tolong ayah,” rayu Sofia. Habis basah bajunya dibasahi oleh air matanya sendiri.
            “Malik, betulkah kau membunuh ibu bapa aku?” soal Mikhail.
            “Sebelum kau bunuh aku,aku nak tahu siapa kau,” pinta Tuan Malik.
            “Akulah anak Tuan Hamid. Angkara kalian, ibu bapa aku menjadi mangsa! Tamak dan nafsu menguasai diri, memang menempah kerugian diri!” jerit Mikhail sambil menumbuk meja makan hingga retak menanti belah.
            ‘Jadi, inilah dia Mahmud yang hilang 20 tahun lalu,’ fikir Sofia sambil menuju ke  arah bapanya.
            “Sebenarnya begini kisahnya….”  Tuan Malik memulakan ceritanya.
                                 * * * * * * * * * * * * * *


Imbas kembali… 20 tahun yang lalu.
Rumah Tuan Hamid. Pukul 11.35 malam.


            “Mud, dengar cakap mak. Sembunyi bawah katil sana. Cepat!” kata Puan Normala kepada Mahmud.
            “Kenapa mak? Ya mak,” kata Mahmud.
            Mahmud cepat-cepat masuk ke bawah katil dan bersembunyi.

* * * * * * * * * * * * * * * *
            “Haha! Kau nak mati? Hehe, sebentar lagi ya,” kata Berahim. Dia, Abu dan Malik mengelilingi Hamid.
            “Hang semua jangan la gini. Depa memang setia dengan organisasi. Depa dah janji,nyawa sebagai galang ganti jika depa mungkir,” jawab Hamid terketar-ketar.
            “Ni apa? Gambar hang bagi fail kat polis,ha! Hang ingat ini organisasi apa? Antarabangsa punya oi! Serata dunia punya ahli cari hang kalau hang bocor rahsia. Dickens tau mampos hang!” ujar Abu.
Hamid menyambut fail yang diberi oleh Malik kepadanya. Dia membuka fail itu. Memang betul gambarnya sedang member sesuatu kepada mata-mata di situ.
            “Ni palsu! Hang semua tak kan tak  percaya kat aku!” jerit Hamid.
            “Maaf la, kami tak da cara lain,” Malik berkata. Mereka semua, Abu,Berahim dan Malik terus menyeret Hamid menuju ke pintu utama. Hamid menjerit-jerit memanggil isterinya. Puan Normala terus turun dari tingkat atas sambil memohon agar suaminya dilepaskan.
            Bang! Bang! Dua das tembakan kedengaran.


                       * * * * * * * * * * * * * * * * * *
            Mahmud menangis tanpa henti. Dia cuba menutup mulutnya daripada mengeluarkan sebarang bunyi. Dua das tembakan membuatkan dia kecut perut. Mahmud mengelap air mata yang bercucuran.


                                               * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
            “Bodoh! Bising saja tau!” jerkah Dickens. Mata Puan Normala terbeliak, sambil melihat perutnya ditembak dua kali oleh Dickens. Dia tumbang, terbaring menahan kesakitan.
            “Nor!” jerit Hamid. Dickens menghampiri Normala dan terus melepaskan sebanyak mungkin tembakan sehingga magazine pistolnya habis. Ditukar pula magazine yang baru ke dalam pistolnya.
            Darah memercik ke merata tempat. Nyawa seorang insan yang tidak berdosa melayang pada malam itu. Muka Normala ditembak berkali-kali sehingga rupanya tidak dapat dicam oleh Hamid sendiri.
            “Dan kau pula Hamid! Disebabkan kau, organisasi di Malaysia dapat dihidu oleh polis!” jerit Dickens. Giliran Hamid pula ditembak bertalu-talu.
            Malik, Abu dan Berahim kaget melihat tindakan gila Dickens. Ini sudah tersimpang jauh daripada rancangan asal mereka iaitu hanya menculik Hamid dan menghantarnya ke organisasi di selatan Thailand.

* * * * * * * * * * * * * * * * *
            “Apa kau buat ni,Dickens? Are you out of your mind?” ujar Malik.
            “Memang aku gila. Aku nak kalian semau berpecah dan jangan bocorkan rahsia ini. Organisasi bagi setiap seorang US$ 100 000, berniaga dan cari kekayaan,”kata Dickens sambil mengelap darah yang berada di mukanya.
            Mahu tidak mahu, Malik , Abu dan Berahim harus menuruti arahan orang putih yang bertopengkan syaitan itu.

                                  * * * * * * * * * * * * * * * * * *
            Boy,where are you?” kata Dickens sambil menuruti anak tangga itu. Mahmud mendengar suara yang memanggilnya. Tangisan Mahmud semakin lama semakin kuat.
            Pintu biliknya di kuak perlahan. Mahmud melihat kaki seseorang sedang mengelilingi katil itu.
            “Mahmud! Come here,uncle nak selamatkan kamu,” Dickens memujuk sambil menghulurkan tangannya kepada Mahmud.
            Mahmud tanpa berfikir panjang segera menyambut tangan Dickens, menganggap Dickens sebagai ‘penyelamatnya’.
            Mahmud dibawa oleh Dickens di suatu tempat yang sangat jauh. Mahmud penat namun dipaksa oleh Dickens. Dickens sentiasa senyum kepada Mahmud.


Rumah Tuan Malik, Kuala Lumpur.

            “Itulah ceritanya, Mahmud. Tidak sangka, Dickens membawa kau pergi dan melatih kau sebagai pembunuh professional,” kata Tuan Malik.
            “Mengapa saya, pak cik? Apa dosa ibu bapa saya…”kata Mikhail. Air jernih mulai mengalir ke pipi Mikhail.
            Dalam fikiran Mikhail hanya satu sahaja,bunuh Dickens. Mikhail memandang Sofia dan menggenggam tangannya. “Tolong saya…bantu saya bertaubat,”pinta Mikhail.
            Sofia mengangguk. Mereka semua menangis. Menangis dalam kegembiraan yang diulit kesedihan,akibat perbuatan orang putih yang bertopengkan syaitan iaitu John Dickens.





Hotel & Kasino Luxor, Las Vegas, Amerika Syarikat.
11 Oktober 2009, Jam 0224
            Setelah puas meneguk air syaitan di pub, Dickens segera menuju ke biliknya. Bilik yang ditempah US$ 3000 semalam tidak akan disia-siakannya. Berparti, mabuk dan juga judi menjadi amalannya sehari-hari.
            Pintu dibuka. Dickens dengan terhuyung-hayangnya menuju ke bilik air. Muntah-muntah.
            Dia bersandar ke kerusi. Menstabilkan fikiran,emosi dan mualnya. Memerhati suasana biliknya.
            “Hai, Dickens.” Satu suara muncul. Suara yang amat dikenalinya.
            “Mikhail…what are you doing here?” kata Dickens.
            Mikhail mengacukan pistolnya di dahi Dickens. Mikhail sudah biasa memecah masuk dan bersembunyi di dalam bilik tanpa disedari. Sudah dilatih dan terlatih.
            Jadi kau dah tahu semuanya…kau nak bunuh uncle?” kata Dickens. Peluh jantan membasahi muka Dickens.
            “Kau bunuh ibu bapa aku. Kau bawa aku lari,pergi Thailand. Hantar aku pergi Russia. Kau brainwash aku sampai aku lupa siapa aku. Kau buat macam kau tak bersalah pun. Kau hasut aku supaya bunuh semua saksi pada malam itu. Memang kau tak bersalah pun, kan?” luah Mikhail dengan tegas.
            “Mick, kau bertindak mengikut arahan,kan…jangan la macam ni…”pujuk Dickens.
            “Ya,memang aku mengikut arahan. Arahan daripada Mahmud Bin Hamid. Any last words?” tanya Mikhail.
            “Argh!” Dickens cuba melawan namun dia fikirannya dikuasai oleh air kencing syaitan yang diteguknya. Namun, Mikhail yang sememangnya dilatih dan terlatih untuk membunuh cekap menguasai keadaan.
            Picu ditarik. Darah tersembur keluar membentuk percikan merah di dinding. Mikhail berasa lega walaupun perasaannya diulit rasa bersalah. Mikhail sudah berjanji kepada dirinya, ini yang terakhir. Segala dendamnya sudah terlunas. Selepas ini,dia akan kembali ke Malaysia, bertemu Sofia yang akan membimbingnya untuk dia kembali pulang ke pangkal jalan.


Masjid Negara,Kuala Lumpur.
14 Mac 2011, Jam 1910
            Suara azan sayup bergema, menandakan masuknya waktu maghrib. Mahmud segera membuka paip air dan terus mengambil wuduk. Keadaan jemaah di Masjid Negara agak lengang, memandangkan gerimis mulai turun sejak asar tadi. Mahmud segera merapatkan saf dan solat maghrib secara berjemaah. Penuh khusyuk dan tawaduk.
          Selesai solat maghrib secara berjemaah,dia terus memandu ke Damansara, bertemu dengan isterinya yang tercinta,Sofia. Sofialah yang telah banyak membantu Mikhail kembali ke pangkal jalan. Bapa mertuanya, Tuan Malik kini sudah kembali ke rahmatullah ketika mengerjakan haji tahun lalu.
            Air mata berciciran memikirkan dosa besar yang dilakukannya. Sepanjang perjalanannya ke rumah arwah ayah mertuanya, Tuan Malik di Damansara , dia lebih banyak menghabiskan masanya di dalam kereta dengan bertasbih, berzikir dan bertahmid mengharapkan keampunan dan keerdhaan Allah S.W.T. Keinsafan mula sebati dengan dirinya.
            Dia berharap, selepas dia dan Sofia berpindah ke Genting Highlands, dia akan memulakan hidup baru dan melupakan tragedi hitam yang menimpa dirinya itu.

--Selesai—

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 komen:

Catat Ulasan