Maklumat Karangan--Jenis-Jenis Pelancongan Di Malaysia

JENIS-JENIS PELANCONGAN DI MALAYSIA
1.    1.   Pelancongan desa ( Homestay )
Aktiviti pelancongan yang dapat menghasilkan pendapatan kepada penduduk kampung.
Pelancongan desa dapat memajukan pelancongan eko(eco-tourism) dan pelancongan tani (agro-tourism) di kawasan-kawasan desa bagi membawa manfaat ekonomi kepada kumpulan sasaran tempatan.

Contoh Projek ‘Homestay’ : Banghuris • Banghuris' adalah ringkasan kepada cantuman 3 buah kampung iaitu Kg. Bukit Bangkong, Kg. Ulu Chuchoh dan Kg. Ulu Teris.Banghuris merupakan program ‘homestay’ pertama bagi Daerah Sepang.

2.      2. Eko-pelancongan
Pelancongan yang berasaskan alam semula jadi, seperti menjelajah hutan, melihat hidupan liar dan aktiviti penerjunan.

Pelancongan eko yang diurus dengan rapi dapat membantu melindungi sumber alam semula jadi dan pada masa yang sama mendapat pulangan kewangan yang besar hasil daripada perlindungan ekologi.

Gua Mulu dan Taman Kinabalu dalam Senarai Warisan Dunia oleh Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO); Kawasan alam semula jadi lain seperti taman marin di Pulau Tioman dan Pulau Redang yang kaya dengan pelbagai sumber semula jadi.

3.      3. Pelancongan Sambil Belajar ( Edutourism )
Pembelajaran secara sambil belajar atau bersifat kontekstual memerlukan pelajar berfikir secara tabii,melihat perkara yang konkrit, bukan abstrak.

Konsep pembelajaran secaraedu tourism telah lama dipraktikkan di negara- negara maju seperti Amerika Syarikat (AS) dan Jepun.

Misalnya, kesan memfitnah dan tindakan menghukum secara membuta tuli yang berlaku pada Mahsuri.
Edutourism bermatlamat untuk menempuh pengalaman dan mempelajari keunikan flora dan fauna serta budaya yang menjurus kepada pertanggungjawaban ekologi, ekonomi yang mapan, menjana kemakmuran dan pendapatan kepada komuniti setempat.

4.       4.Pelancongan Keagamaan
Pelancongan keagamaan yang dikaitkan dengan pusat dan tempat bersejarah sesuatu agama adalah produk pelancongan yang berkembang pesat.

Masjidil Haram Makkah dan Masjid Nabawi Madinah di Arab Saudi menjadi tempat kunjungan paling popular di dunia yang mempunyai hampir 3 juta pengunjung ke sana. Menurut Lembaga Pelancongan Arab Saudi menjelang 2020 dijangkakan seramai 45.5 juta orang Islam akan mengunjungi dua tempat suci itu dengan anggaran pendapatan sebanyak SR80 bilion setahun.

Perkara yang menjadi daya tarikan pelancong terutama pelancong bukan Islam ketika melawat masjid ialah keindahan menara, seni bina masjid, mihrab, mimbar, hiasan dalaman masjid yang tenang, tempat wuduk, peranan imam, kemerduan suara muazzin, peranan makmum dan cara umat Islam menunaikan sembahyang.

Pada masa ini antara masjid yang berpotensi besar menarik pelancong ialah masjid negeri dan Masjid Negara, Masjid Wilayah Persekutuan, Masjid Putra di Putrajaya, Masjid Terapung Tengku Tengah Zaharah dan Masjid Kristal Jerteh di Terengganu, Masjid Ubudiah Kuala Kangsar, Masjid Kampung Laut Kelantan dan Masjid Ulu Melaka, Melaka. Masjid yang paling berjaya menarik pelancong ialah Masjid Negara. Menurut laporan, Masjid Negara mendapat kunjungan kira-kira 255,800 pelancong asing sepanjang 2007.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 komen:

Catat Ulasan