FAKTOR-FAKTOR YANG MENGGALAKKAN PERTANIAN

FAKTOR-FAKTOR YANG MENGGALAKKAN PERTANIAN DI MALAYSIA
Rangka

1. Faktor fizikal
---Iklim
i. Suhu- suhu yang sesuai dengan jenis tanaman yang tertentu
ii. Hujan- jumlah hujan yang mencukupi
iii. Musim pertumbuhan yang sesuai- di kawsan iklim hawa sederhana masa yang diambil oleh tanaman untuk membesar sebelim tiba musim dingin
iv. Angin taufan- merosakkan tanaman di laluannya
---Bentuk Muka Bumi
i. Ketinggian – lereng bukit- the, tanah pamah- padi, kaki bukit beralun- getah
ii. Kawasan tanah pamah- sesuai untuk pelbagai jenis tanaman
---Tanih
i. Jenis tanih tertentu sesuai dengan jenis tanaman yang tertentu contoh tanih alluvium sesuai untuk tanaman padi, tanih chernozem untuk tanaman gandum, tanih lava bes di pulau jawa subur untuk pertanian.

2. Inovasi dalam teknologi pertanian

---Kemudahan system pengairan- membolehkan padi ditanam dua kali setahun- KADA,MADA
---Penggunaan bijih benih yang tanah penyakit, tahan kemarau dan cepat masak- contoh MR 126 – padi, getahRRIM 901- PRODUKTIVITI BERLIPAT GANDA
---Penggunaan jentera pertanian- jentera penuai, jentera pembajak, jentera menabur benih memercepatkan kerja di ladang
---Benih padi seperti Bahagia dan Malinja yang dihasilkan oleh Institut Penyelidikan Pertanian Malaysia (MARDI) dapat mencapai kematangan dalam tempoh yang singkat.
---Institut Penyelidikan Getah Malaysia (RRIM) pula berjaya membiakbakakan Klon 600 yang bermutu tinggi.-------Minyak sawit yang tulen dan berkualiti merupakan hasil usaha Institut Penyelidikan Minyak Sawit Malaysia (PORIM).

3. Penubuhan beberapa institusi, agensi dan pertubuhan berkaitan pertanian

---Inisiatif penubuhan institusi-institusi pembangunan kawasan, penyatuan dan pemulihan tanah seperti FELDA, FELCRA, RISDA
---Penubuhan agensi-agensi khusus seperti FAMA (1965), Bank Malaysia (BPM) (1969), MARDI (1969), Lembaga Padi dan Beras Negara (LPN) (1971), Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (MADA) (1970), Lembaga Kemajuan Pertanian Kemubu (KADA) (1972), Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) (1973)

4. Bantuan kewangan
---Kerajaan sedang menyediakan beberapa tabung iaitu Tabung Untuk Makanan yang dikenali juga sebagai Kemudahan 3F (Fund for Food) dan Tabung Industri Kecil dan Sederhana (TIKS). Kemudahan 3F khusus untuk membiayai aktiviti pengeluaran makanan dan makanan diproses; manakala Kemudahan TIKS boleh membiayai industri berasaskan pertanian.
---Kerajaan telah menurunkan pinjaman minima Tabung TIKS dari RM250,000 kepada RM50,000 bertujuan supaya lebih ramai usahawan berpeluang mendapat faedah dari kemudahan ini.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 komen:

Catat Ulasan